Batı’nın Oluşturmak İstediği Doğu İmgesini Destekleyen Bir Eser Olarak Menâkıbu’l-Ârifîn

BATI’NIN OLUŞTURMAK İSTEDİĞİ DOĞU İMGESİNİ DESTEKLEYEN BİR ESER OLARAK MENÂKIBU’L-ÂRİFÎN

Özet
19. yüzyılda sosyal bilimler alanındaki gelişmelere bağlı olarak Doğu tarihi ve medeniyeti üzerine Batıda büyük bir ilgi ve merak uyandı. Batılı yazarların yoğun çalışmaları ile olumsuz bir Doğu imgesi oluşturularak tüm dünyanın Doğuyu bu pencereden görmeleri amaçlandı. Öyle ki Doğulular kendilerine ait pek çok tarihî şahsiyetten ve eserden Batılıların çalışmaları ile haberdar oldular. Kur’an-ı Kerim’e ve Hz. Peygamber’e öteden beriye bir düşmanlık besleyen Batının, Doğu inanç dünyasına ilgi duyması boşuna değildir. Batılıların kendi bakış açılarına göre oluşturdukları Doğu imgesinin maksatlı, tek taraflı ve eksik olduğu ortadadır. Bu yüzden Doğu tarih ve medeniyetinin temel taşlarını teşkil eden eserlerin tenkidî bir bakış açısıyla incelenmesi zaruridir.
Ahmed Eflâkî tarafından kaleme alınan Menâkıbu’l-Ârifîn’de din büyüğü olarak anlatılan kişilerin Kur’an-ı Kerim’de açıkça yasaklanmasına rağmen işret meclislerinde bulunup alenen şarap içtikleri görülmektedir. Şeyhler ve dervişler zaman zaman riyakârca, küstahça ve ahlaksızca davranışlar sergilemektedirler. Çalışmamızda Batılılar tarafından büyük bir değer izafe edilen Mevlevîliğin önemli kaynaklarından birisi olan Menâkıbu’l-Ârifîn incelenmiş, eserin Batılıların oluşturmak istediği Doğu imgesine hizmet edip etmediği sorgulanmıştır.

Anahtar kelimeler: Ahmed Eflâkî, derviş, Menâkıbu’l-Ârifîn, Mevlânâ, oryantalizm, şeyh.

BATI’NIN OLUŞTURMAK İSTEDİĞİ DOĞU İMGESİNİ DESTEKLEYEN BİR ESER OLARAK MENÂKIBU’L-ÂRİFÎN

Yorumlar - Yorum Yaz